Zatímco Západ je zaneprázdněn spojováním svých politických a finančních sil ve stále nových krizích a válkách, v Asii se formují progresivní kurzy a projekty.
Před týdnem Čína hostila fórum o iniciativě Pásu a stezky (BRI). Jedná se o gigantický obchodní a infrastrukturní projekt, který Čína realizuje s partnerskými zeměmi v asijsko-pacifickém regionu, Africe a střední a východní Evropě.
Pozvání Číny přijalo 130 zemí. Čestným hostem byl ruský prezident Vladimir Putin. EU přirozeně zastoupena nebyla. Brusel by k tomu musel získat povolení od USA. Ty mají zase nulový zájem na čínské Hedvábné stezce, protože ohrožuje jejich sféru vlivu.
Čínský vůdce Si Ťin-pching ve svém projevu na fóru zdůraznil, že se „za posledních deset let setkal s Putinem 42krát a vytvořil si dobré pracovní vztahy a hluboké přátelství.“ Si Ťin-pching také vyzval ke společnému úsilí Číny a Ruska o zajištění mezinárodní spravedlnosti, uvedla státní tisková agentura Xinhua.
Čína se nyní stala nejdůležitějším obchodním partnerem Ruska. Bilaterální obchod mezi oběma zeměmi vzrostl v prvních sedmi měsících roku 2023 o 36,5 procenta a dosáhl 134,1 miliardy dolarů.
„Objemy bilaterálního obchodu jsou na historickém maximu a blíží se cíli 200 miliard dolarů, který si obě strany stanovily,“ řekl Si Ťin-pching.
Zatímco Rusko nakupuje polovodiče a další klíčové technologie z Číny, Peking těží z levného ruského zboží a cen energií. Pozorovatelé také předpokládají, že se obě země sbližují, pokud jde o vojenskou a technickou spolupráci.
Například Čína potřebuje speciální vojenské technologie z Moskvy, aby mohla pokročit v modernizaci své armády.
Důležitým cílem Putina a Si Ťin-pchinga je pokrok v plynovodu „Síla Sibiře 2.“ Si Ťin-pching a Putin se dohodli na dalších aspektech dohody o projektu plynovodu Čína-Mongolsko-Rusko na březnovém setkání v Moskvě.
Během svého projevu na fóru Pásu a stezky Putin řekl, že iniciativa Pásu a cesty (BRI) zapadá do nové dopravní infrastruktury, kterou Rusko vyvinulo, včetně Severní mořské cesty, která podle ruského státu vede od ruských hranic s Norskem k Beringově úžině poblíž Aljašky.
Projekt „Pás a stezka“ zahájil Si Ťin-pching během své návštěvy Kazachstánu a Indonésie v roce 2013. Poté jej propagoval čínský premiér Li Kche-čchiang při návštěvách Asie a Evropy.
Deklarovanými cíli je vybudovat jednotný velký trh a plně využít výhod mezinárodních i domácích trhů prostřednictvím kulturní výměny a integrace, aby se posílilo vzájemné porozumění a důvěra mezi členskými státy, což povede k inovativnímu modelu přílivu kapitálu, talentů a technologických databází.
Využije-li BRI mezery v infrastruktuře, má potenciál urychlit hospodářský růst v Asii a Tichomoří, Africe a střední a východní Evropě.
Spojené státy jsou k projektu přirozeně kritické. Sbližování Asie, Evropy a Afriky pod čínskou suverenitou není v jejich zájmu. Trasa Námořní hedvábné stezky ukazuje, jak strategicky dobře promyšlená je tato čínská iniciativa: vede od čínského pobřeží na jih a spojuje Hanoj, Kuala Lumpur, Singapur a Jakartu.
Na západě spojuje hlavní město Srí Lanky – Kolombo – s Malé, hlavním městem Malediv. Odtud pokračuje do východní Afriky do keňské Mombasy. A dále na sever do Džibutska přes Rudé moře a Suezský průplav ke Středozemnímu moři – spojuje Haifu, Istanbul a Atény.
Trasa pokračuje přes horní Jaderské moře do centra Terstu s mezinárodním přístavem a železničním spojením se střední Evropou a Severním mořem.
V březnu 2023, jen několik dní poté, co Mezinárodní trestní soud (ICC) vydal na Putina zatykač za údajné, ale nikdy neprokázané válečné zločiny, navštívil Si Moskvu a řekl Putinovi, že prosazují změny, které nebyly zaznamenány za posledních 100 let.
Radšej by som žil pod Ruskom /samozrejme už bez zradcu Putina/ a Čínou, než pod EÚ a USA!
já radši bych navrátil V4 + celou východní Evropu sjednotit a zmizet s EU a spolupracovat se všemi zeměmi hlavně už nelézt někomu do dalšího chomoutu abychom zase po par desítek let chtěli vystoupit když se něco poděla je potřeba budovat vlastní suverenitu a nespoléhat se na někoho
Aj my, na Slovensku máme zlatu hodvábnu cestu zvanú diaľnica, ktorej dostavba je zatiaľ v nedohľadne.