Boeing se přiznal ke smrtelným haváriím letadel 737 MAX v letech 2018 a 2019, aby se vyhnul trestnímu řízení

Boeing se přiznal ke smrtelným haváriím letadel 737 MAX v letech 2018 a 2019, aby se vyhnul trestnímu řízení

Od začátku tohoto roku došlo k bezpočtu menších incidentů kvůli různým závadám na letadlech Boeing, které byly – jak již bylo prokázáno- zaviněny šlendriánem samotného výrobce.

Nicméně nyní byly před soudem jiné kauzy, šlo o smrtelné havárie z let 2018 – 19, za které také mohly závady modelu 737 MAX.

Společnost Boeing souhlasila s tím, že se přizná k obvinění z trestného podvodného spiknutí souvisejícího s katastrofálními haváriemi letadel 737 MAX v letech 2018 a 2019, které si tragicky vyžádaly životy 346 lidí.

Tato dohoda o vině a trestu umožňuje Boeingu vyhnout se potenciálně výbušnému trestnímu řízení a zároveň souhlasit s pokutou ve výši pouhých 243,6 milionu dolarů, čímž se celková pokuta zvýší na 487,2 milionu dolarů.

Stalo se tak navzdory doporučením amerických prokurátorů, aby bylo proti výrobci letadel vzneseno trestní obvinění za porušení dohody o urovnání.

Zdá se však, že vysocí úředníci Bidenova ministerstva již dospěli k závěru, že stíhání společnosti by bylo příliš „právně riskantní.“

„Úředníci vidí jmenování nezávislého dozorčího orgánu jako rychlejší a efektivnější způsob, jak zajistit, aby problémová společnost zlepšila bezpečnostní, výrobní a kvalitativní kontrolní postupy,“ uvedl deník The Times.

Boeing byl již dříve chráněn před trestním obviněním ze spiknutí za účelem spáchání podvodu vyplývajícího ze smrtelných havárií podle dohody z roku 2021. Dohoda stanovila, že Boeing musí přepracovat své postupy dodržování předpisů a předkládat pravidelné zprávy.

Na oplátku ministerstvo spravedlnosti souhlasilo s tím, že nebude stíhat Boeing kvůli obvinění, že podvedl Federální úřad pro letectví (FAA).

Tuto dohodu však údajně porušil Boeing, který nedokázal navrhnout, implementovat a prosadit program dodržování předpisů a etiky, aby zabránil porušování amerických zákonů o podvodech.

Navzdory tomu ministerstvo spravedlnosti Bidenova režimu zvažuje, že Boeingu nabídne další dohodu o odložení trestního stíhání.

Boeing v neděli pozdě večer dosáhl nové dohody o urovnání amerického trestního vyšetřování dvou smrtelných havárií letadel 737 MAX, což mu umožnilo vyhnout se potenciálně zdlouhavému a nákladnému trestnímu řízení.

„Spojené státy americké (dále jen „vláda“) zdvořile předkládá tuto zprávu o stavu, aby informovaly soud, že vláda a společnost Boeing (dále jen „Boeing“) dosáhly principiální dohody o podmínkách navrhované dohody o vině a trestu,“ uvádí se v podání ministerstva spravedlnosti.

Tato dohoda zahrnuje pokutu ve výši 243,6 milionu dolarů, která bude započtena proti předchozí platbě v rámci dohody o odloženém trestním stíhání (DPA), což v podstatě vyžaduje, aby Boeing zaplatil dalších 243,6 milionu dolarů.

Havárie letu 610 společnosti Lion Air v říjnu 2018 a letu 302 společnosti Ethiopian Airlines v březnu 2019 odhalily závažné nedostatky v konstrukci a certifikaci systému MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System) letounu 737 MAX.

Tyto nedostatky byly spojeny s údajnými nepravdivými prohlášeními Boeingu pro Federální úřad pro letectví (FAA), které zaváděly regulační orgány ohledně bezpečnosti letadla.

V rámci dohody o vině a trestu bude Boeing odpovědný za své podvodné aktivity tím, že bude souhlasit s:

  • Přiznáním viny: Boeing se přizná ke spiknutí s cílem podvést Spojené státy.
  • Trestní pokutou: Společnost zaplatí zákonnou maximální pokutu ve výši 243,6 milionu dolarů, což je dvojnásobek jejího finančního zisku z přestupku. Tato pokuta je navíc ke stejné částce, která již byla zaplacena podle předchozího zákona o ochraně údajů, čímž se celková pokuta zvýšila na 487,2 milionu USD.
  • Probačním opatřením a opatřením pro dodržování předpisů: Společnost Boeing bude podléhat zkušební době, včetně jmenování nezávislého kontrolora dodržování předpisů po dobu tří let, aby bylo zajištěno dodržování přísných bezpečnostních norem. Společnost musí v tomto období investovat nejméně 455 milionů dolarů do svých programů dodržování předpisů a bezpečnosti.
  • Restitucemi: Dohoda o vině a trestu umožňuje soudu určit restituci pro rodiny obětí podle svého uvážení. Nezahrnuje však odškodnění pro zákazníky letecké společnosti Boeing, kteří si zakoupili let letadlem 737 MAX.

Očekává se, že navrhovaná dohoda o vině a trestu bude soudu předložena do 19. července 2024.

Podle agentury AP „bude přiznání viny společnosti zapsáno u amerického okresního soudu v Texasu. Soudce dohlížející na případ, který kritizoval to, co nazval „nehorázným kriminálním chováním Boeingu“, by mohl přijmout přiznání viny a trest, který s ním žalobci nabídli, nebo by mohl dohodu odmítnout, což by pravděpodobně vedlo k novým jednáním mezi ministerstvem spravedlnosti a Boeingem.

A mezitím došlo k další z bezpočtu drobnějších nehod Boeingů, které jsou zaviněny výrobními vadami.

Boeing 757 společnosti United Airlines ztratil v pondělí ráno po startu z mezinárodního letiště v Los Angeles kolo. Letadlo naštěstí bezpečně přistálo v Denveru v Coloradu.

Nejde však o první nehodu v poslední době, která byla zaviněna stejnou závadou. Začátkem tohoto roku bylo letadlo Boeing 777 společnosti United Airlines nuceno nouzově přistát poté, co během vzletu ztratilo pneumatiku.

Letadlo United vzlétlo ze San Francisca, když se jedna ze šesti pneumatik oddělila od letadla a poškodila několik aut na parkovišti. Let byl odkloněn na letiště LAX, kde bezpečně přistál.

Ohodnoťte tento příspěvek!
[Celkem: 6 Průměrně: 5]

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *