Poslední díl reportáže německého novináře – tentokrát z města Cherson (videa)

Poslední díl reportáže německého novináře – tentokrát z města Cherson (videa)

Jak již víte, tak průběžně zde zveřejňuji informace z cesty novinářů z celého světa po Donbase. Jejich cesta však musela být náhle ukončena, neboť novináři měli strach o své životy poté, co unikl na veřejnost kompletní harmonogram cesty, včetně seznamu jmen zúčastněných novinářů.

Dále již závěrečná reportáž německého novináře Thomase Röppera – tentokrát mimo jiné z Chersonu.


Při předchozích cestách do zóny konfliktu jsme si všimli, že mezinárodní novináři jsou pravidelným cílem ukrajinských ozbrojených sil. Několikrát se stalo, že místa, která jsme navštívili, byla o několik minut později ostřelována dělostřelectvem – ukrajinskou armádou. Jedná se o válečné zločiny z několika důvodů, protože za prvé, žádná strana konfliktu nesmí střílet na novináře a za druhé, ostřelovaná místa byla civilními cíli, vždy to byly obytné oblasti, ve kterých nebyly žádné vojenské cíle.

Náš výlet měl trvat od 18. do 21. května, takže by to bylo ubytování na tři noci. Cesta však musela být předčasně zastavena, protože Ukrajině se nějak podařilo získat podrobnosti o naší cestě (včetně jmen a dokonce i čísel pasů) všech účastníků. Tyto údaje byly zveřejněny mnoha médii po začátku naší cesty.

Uniklý harmonogram cesty a seznam novinářů z celého světa:

Seznam novinářů: najdete zde novináře či blogery z  Francie, Nizozemí, USA, Japonska, SAR, Indie, Srbska, Německa, Číny, Kataru, Řecka, Venezuely, Bulharska, Běloruska a Ruska.

Původně bylo plánováno, že 19. května pojedeme do Chersonu a strávíme tam dva dny a noci. Zveřejnění našich cestovních dat však učinilo cestu velmi nebezpečnou a organizátoři dokonce vzali mobilní telefony novinářům při příjezdu do Chersonu, takže jsme nemohli být lokalizováni prostřednictvím našich mobilních telefonů.

19. květen byl čistým dnem cestování, protože jsme museli cestovat téměř 600 kilometrů z Doněcku do Chersonu, což trvalo více než 12 hodin na mizerných ukrajinských silnicích. Musíte vědět, že na Ukrajině neexistují žádné dálnice nebo podobně, dokonce i spojení mezi důležitými městy, jako je Mariupol přes Melitopol do Chersonu, jsou úzké, jednoproudé venkovské silnice.

Ale to není všechno, protože silnice na Ukrajině jsou v hrozném stavu a plné výmolů. To nemá nic společného s válkou v Donbasu, kterou Kyjev vede proti vlastnímu lidu od roku 2014, ani s ruskou vojenskou operací. Každý, kdo si pamatuje pád Berlínské zdi 89/90 a byl v té době na silnici ve východní Evropě (nebo NDR), si stále pamatuje bídný stav, ve kterém tam silnice byly. Ukrajina neudělala nic pro zlepšení svých silnic od své nezávislosti, de facto nebyly opraveny nebo dokonce rozšířeny po dobu 40 nebo 50 let.

Den byl odpovídajícím způsobem vyčerpávající, ale také přinesl nové pohledy, protože jsme na 600 kilometrové cestě viděli, jak západní média lžou, když tvrdí, že Rusko brání zemědělství nebo dokonce brání setí. Jeli jsme 600 kilometrů krajinou tvořenou čerstvě zoranými nebo čerstvě osetými poli. Tyto snímky byly pořízeny kolegy jejich dronem během „přestávek na močení“ na cestě.

Cherson je také město, které bylo předáno ruské armádě bez boje. V souladu s tím nejsou v Chersonu a jeho okolí téměř žádné válečné škody. Ve městě je všechno tiché a život je do značné míry normální, kromě front před bankami na hotovost. Vzhledem k tomu, že již není možné platit ukrajinskými kartami a ukrajinské hřivny jsou nedostatkovým zbožím, ruský rubl je nyní zaváděn jako platební prostředek k řešení těchto problémů.

Cherson však také ukazuje to, co jsem již zmínil: jak je Ukrajina neudržovaná. Toto video jsem natočil v centru města, jak můžete vidět na konci, kde je vidět centrální park města. Boční ulice však nejsou ani dlážděné.

20. května jsme opustili hotel brzy. Vzhledem k tomu, že v Chersonu nejsou žádné významné válečné škody nebo podobně, byla nám ukázána infrastruktura oblasti. Například nám byla ukázána vodní elektrárna, která zásobuje oblast elektřinou. Hala s generátory byla docela působivá.

Tato elektrárna je však důležitým místem z jiného důvodu, protože po roce 2014 zde byla zadržena voda pro Krym, což způsobilo značné problémy na poloostrově. Od začátku ruské vojenské operace voda proudí zpět na Krym.

V Chersonu nám byla také ukázána vodárna a vozový park MHD, kde vše probíhalo normálně. Když jsme však opustili hotel v 5 hodin ráno, nebyla tam žádná voda. To samozřejmě vedlo k velmi energickým otázkám na mluvčí vodárny, která nás ujistila, že nejsou žádné problémy. Vysvětlila, že hotel zřejmě vypnul vodu v noci, aby ušetřil peníze.

Když její verze novináře nijak nepřesvědčila a pokračovali v otázkách, nakonec nás spontánně zavedla do zákaznické zóny a požádala nás, abychom se tamních lidí zeptali. A ve skutečnosti žádný zákazník nenahlásil problémy s dodávkou vody.

Mimochodem, nebylo to proto, že by se zákazníci báli stěžovat, protože ti, kteří byli proti ruské intervenci, to řekli kamerám velmi jasně. Zdá se, že pro Cherson platí totéž, co jsem pozoroval v Melitopolu na začátku března: mlčící většina podporuje ruskou intervenci, poměrně hlasitá menšina je proti ní. Musím dodat, že odpůrci ruské intervence jsou nyní mnohem méně emotivní, než byli v březnu v Melitopolu.

Při návštěvě vozového parku MHD jsem měl možnost detailně hovořit s úřadujícím starostou, který stál nenápadně vedle nás a nikdo ho nepoznal. Na Ukrajině je největším sociálním problémem to, že MMF vyzval k odstranění všech dotací na vedlejší náklady na bydlení, takže ukrajinští důchodci s důchodem mnohem nižším než 100 eur musí platit účty za bydlení ve výši 60 až 90 eur.

Starosta mi podrobně vysvětlil, že je to ještě horší: protože převody jsou zpracovávány v Kyjevě, není jisté, že platby, které obyvatelé Chersonu provádějí komunálním službám, přicházejí také na účet komunálních služeb, protože peníze mohou být zadrženy v Kyjevě. Město proto požádalo lidi, aby současný účet neplatili.

Příští měsíc mají být cla snížena asi o 40 procent, protože dodávky pak budou pocházet z Ruska a za ruské ceny. Do té doby bude bankovní systém také odpovídajícím způsobem přeměněn tak, aby bylo zaručeno, že se peníze dostanou do komunálních služeb. Ukrajinci  byli po Majdanu oklamáni Kyjevem, který zvýšil ceny elektřiny, topení a vody o více než 1000 procent. To je jeden z největších sociálních problémů na Ukrajině.

Z Chersonu jsme se vraceli už v poledne. Náš výlet měl skončit na Krymu zajížďkou do městečka Kladovsk. Tam nám byla ukázána pekárna, ve které na jedné straně nebyly žádné problémy s výrobou, protože je zde spousta obilí a mouky, ale její ředitel upozornil na jiné aktuální problémy. Vzhledem k mnoha kontrolním bodům, které v současné době existují na venkovských silnicích z bezpečnostních důvodů, se doba cesty do Chersonu stala mnohem delší, a proto hrozí, že ztratí své zákazníky z Chersonu.

Příklad opět ukázal, že organizátoři výletů nemají zájem ukázat nám novinářům radostný obraz situace. Byly nám také ukázány problémy, které současná situace představuje. To platí i pro Kladovsk, protože město se nachází přímo u Černého moře a žije z letních hostů. Zda tam letos v létě přijedou turisté, je však sporné. Vzhledem k tomu, že se lidé bojí o své příjmy z letní sezóny, slyšeli jsme tam více kritických hlasů než v jiných městech, která jsem navštívil.

Ale je tu také krásný příběh z Kladovska. Město má delfinárium, ale jeho majitel z Kyjeva zastavil financování po začátku ruské intervence. V důsledku toho vojáci ruské národní gardy, kteří byli zodpovědní za střežení důležité infrastruktury, kupovali delfínům ryby ze svých soukromých fondů po dobu více než jednoho měsíce, dokud nebyl nalezen sponzor pro delfíny. Trenér delfínů, který nám ukázal delfinárium, byl proto nadšený.

Kvůli obavám o bezpečnost to byla naše poslední zastávka a organizátoři spěchali, abychom se dostali na Krym a odvezli nás zpět domů. Vzhledem k tomu, že letecká doprava nad touto oblastí je pozastavena, ale také nad jižním Ruskem, bylo plánováno, že pojedeme vlakem z Krymu do Moskvy, což v nás všech nevzbudilo žádné nadšení, protože cesta by trvala dva dny.

O to šťastnější jsme byli, když nám bylo řečeno, že nás do Moskvy odvezou vojenským letadlem. To byl opravdu jedinečný zážitek, zvláště když se zajímáte o letectví stejně jako já. Byli jsme letecky dopraveni transportním letounem Il-76, který může nést až tři obrněné transportéry. A v tomto obrovském, více než 20 metrů dlouhém nákladovém prostoru, bylo nyní jen asi 40 lidí s našimi společníky. Samozřejmě, že takový let není pohodlný, ale je to velmi zajímavé, dokonce jsem se mohl podívat na některé z přístrojů v  letadle.

Bohužel nám bylo přísně zakázáno fotografovat. Byli jsme všichni unavení a během letu, který trval ještě přes osm hodin s mezipřistáním v Rostově, jsme  spali  v nákladovém prostoru na lavičkách nebo na holé podlaze.

Tyto výlety jsou vždy velmi zajímavé a každý z nich se liší od předchozího. Ale všechny mají jednu věc společnou: nejsou to rekreační výlety a spánek je čistý luxus.


Tolik tedy reportáž z posledního dne cesty. V budoucnu připravuje německý novinář i další cesty do válkou sužovaných oblastí, takže jakmile opět někam vyrazí, zážitky z jeho cest zde opět zveřejním…

Ohodnoťte tento příspěvek!
[Celkem: 20 Průměrně: 5]

One thought on “Poslední díl reportáže německého novináře – tentokrát z města Cherson (videa)

  1. neni mozné, žeby tí úbohí hrdinskí ukrajinskí obrancovia ostreľovali civilov, to si tí zlí novinári určite vymysleli, aby vypadali zaujímavejší na výlete!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tyto stránky využívají soubory cookies, další informace naleznete zde.

View more
Přijmout
Odmítnout