Proč je tato organizace nebezpečnější? Protože to, čeho chce ISIS docílit především násilnou cestou, chce Hizb ut-Tahrir docílit cestou politickou a vymýváním mozků. Soustřeďuje se také více na studovanější muslimy, proto působí na mnoha univerzitách. To je cesta, která může být zejména na Západě neskonale účinnější. Hizb ut-Tahrir chce sjednotit muslimy na celé planetě k jednotnému cíli – jednomu velkému všesvětovému chalífátu.
Chalífát požaduje – samozřejmě – také ISIS, ale v případě této organizace jde prosazování chalífátu převážně mečem, což je efektivní spíš v Africe nebo některých asijských zemích.
A co je hlavní je fakt, že zatímco ISIS je plošně, ve všech zemích považována za teroristickou organizaci, která není nijak legální a členství v ní či její podpora jsou zpravidla trestné, pak Hizb ut-Tahrir je mnohem nebezpečnější v tom, že je ve spoustě západních zemí zcela legální. Přitom jejich cíl je shodný s cílem ISIS či Al Kajdy.
Před časem jsem zde upozornila na činnost této organizace ve Švédsku nebo v Dánsku (tam už je mezitím zakázali), přičemž v posledním asi roce se nebývale aktivizuje a snaží se o maximální sjednocení v celosvětovém měřítku. Předpokládám tedy, že o ní ještě hodně uslyšíme.
Hizb ut-Tahrir, založený palestincem Taqiuddinem al-Nabhani al-Filastynim v roce 1953, se považuje za nenásilnou politickou stranu. Zřejmě i to je důvod, proč jsou v tolika zemích tolerováni. HT uvádí, že jejím cílem je pokojně přeměnit muslimské národy (a vlastně i svět) na islamistické politické systémy. HT chválí koncept džihádu, ale trvá na tom, že nepoužívá materiální sílu k obraně sebe sama nebo jako zbraně… Skupina se veřejně distancuje od snahy dosáhnout svých cílů chalífátu násilnými prostředky.
Vlajka, kterou Hizb ut-Tahrir používá, ukazuje Šahadu (svědectví nebo vyznání víry). „Svědčím o tom, že kromě Alláha není božstva, a svědčím o tom, že Mohamed je posel Boží.“
I když neobhajují násilí přímo, jednotlivci spojení s HT byli zapojeni do násilných činů. Mnoho mladších členů indoktrinovaných HT, například nechvalně proslulá postava ISIS „džihádista John“, se připojilo k džihádistickým hnutím.
Přes proklamované nenásilí má tato skupina za sebou také mnoho útoků po celém světě. Nicméně, většinou právě tam, kde se útoků dopustili či se k nim chystali a byli včas odhaleni, jsou zakázáni. V Rusku, kde plánovali tádžičtí a ruští (resp. čečenští) džihádisté sérii teroristických útoků, je již skupina prohlášena za teroristickou.
V Německu byli zakázáni poté, co tamní tajné služby odhalily jejich plán koordinovaných útoků na různé restaurace, kluby, ale i vojenská letiště.
Hizb ut-Tahrir sestavil rozsáhlý a komplexní seznam svých cílů, rozdělený do jednotlivých knih:
Kniha 1, Hizb ut-Tahrir: Účelem je oživit Umah, osvobodit svět od káfirů, stejně jako získat nadvládu ve státech, které zatím patří káfirům
Kniha 2, Metodika: Obnovení chalífátu je kolektivní aktivitou v rámci struktury, strany nebo skupiny. Musí to jít politickou cestou.
Kniha 3, Systém islámu : Je nutné radikálně a komplexně změnit myšlení člověka a vytvořit pro něj další myšlenku chalífátu.
Kniha 4, Strukturování strany : Ideologií je zakládání nových „buněk“ k vytvoření vedení a pak se tato myšlenka šíří prostřednictvím Dawah.
Kniha 5, Koncepty: Hizb ut-Tahrir pracuje na tom, aby vládl islámu a snaží se proto vykořenit v koloniálních zemích vliv zemí káfirů.
Kniha 6, Základní prvky islámské dispozice: Následovník musí mít jak správnou islámskou mentalitu, tak behaviorální dispozice.
Kniha 7, Islámský stát: Islámský stát není sen ani výplod představivosti, je to realita, vždy byla, vždy bude.
Kniha 8, Státní instituce : Stanovení provádění vládnoucích a správních organizací kalifátu.
Kniha 9, Vládnoucí islám v islámu: Kompletní a komplexní systém určený pro lidstvo, který je pro muslimy povinný.
Kniha 10, Sociální systém islámu: Muslimové jsou povinni omezit své živobytí pouze na to, co Alláh přikázal v Sunně, bez ohledu na to, zda souhlasí se západem nebo ne.
Kniha 11, Ekonomický systém: Tato kniha představuje realitu kapitalistických a socialistických (včetně komunistických) ekonomických systémů a jejich vyvrácení vysvětlující jejich vady a rozpory s ekonomickým systémem islámu.
Kniha 13 a 14: Návrh ústavy: Je zavedena komplexní a rozsáhlá ústava, která je připravena k provedení zřízením celosvětového kalifátu.
Na webových stránkách najdete i další instruktážní knihy.
Ačkoli Hizb ut-Tahrir tvrdí, že jsou politickou organizací, jejich metodika je založena na vymývání mozků, snaží se změnit způsob, jakým lidé přemýšlejí. V tomto ohledu se liší od Muslimského bratrstva, které se navenek snaží zavděčit západnímu politickému systému a zároveň tají svou agendu islámské nadvlády. Hizb ut-Tahrir odmítá ty, kteří chtějí pracovat v západním systému. Ten chce tato organizace rozvrátit a přeměnit.
Stoupenci HT jsou obecně sunnitští v ideologii a navštěvují sunnitské mešity. Mešity na ně pohlíží s podezřením a ostražitostí, ne nutně kvůli své ideologii, ale na mešity někdy přenášejí nechtěnou pozornost kvůli jejich velmi veřejným názorům na chalífát. Tedy žádná takíja – muslimská přetvářka tak, jak ji praktikuje většina. Hizb ut-Tahrir se snaží rekrutovat následovníky po modlitebních časech před mešitami, rozdávat letáky a mluvit s návštěvníky mešity.
Mají také velmi aktivně zacíleno na univerzity, zejména muslimské studentské asociace a různá shromáždění aktivistů, kde HT může tlačit své myšlenky do hlav mladých, idealizovaných a zfanatizovaných muslimů i nemuslimů. Snaží se dostat na co nejvíce vysokých škol a univerzit. Většina nových rekrutů také pochází z univerzit. Studijní skupiny jsou rozděleny do mužských a ženských skupin.
Když se někdo připojí k HT, je povinen studovat pod starším členem měsíce, ne-li roky. Když studenti prokažují silné porozumění tomu, co studovali, jsou pak povinni jít ven, rekrutovat a učit ostatní. Rekrut se nestane plnohodnotným členem, dokud nenastuduje všechny knihy vydané Hizbem.
Všechno v organizaci je velmi tajnůstkářské, i když jsou ve svých cílech velmi upřímní. Když rekruti navštěvují studijní skupinu, musí nechat své mobilní telefony doma, nahrávání není povoleno. Vedení nekomunikuje prostřednictvím sociálních médií a telefonu, setkávají se soukromě.
Členové Hizb ut-Tahrir pracují v rámci islámského vzdělávacího systému, kde mají snadný přístup ke studentům. Jejich politické názory jsou drženy v tajnosti, aby mohli pracovat v těchto institucích.
Myslím, že o Hizb ut-Tahrir ještě hodně uslyšíme. Svými ambicemi se nijak netají, nicméně na druhé straně se snaží nastolit celosvětový chalífát poněkud jinou metodou, než ISIS. Pokud bych to měla zjednodušit, pak ISIS je pro ty poněkud primitivnější muslimy, Hizb ut-Tahrir pak pro ty vzdělanější islámské fanatiky.
Všimli jste si, jaký je jejich první bod, resp. kniha? Zničit všechny káfiry a jejich země. Myslím, že k jeho realizaci již přistoupili, často i za pomoci politických reprezentací daných zemí.
Tato organizace by měla být u nás zakázaná.
Slovanko, díky!
Něco jako Muslimské bratrstvo, stejný cíl, panislámismus.
Jak to řekl Erdogan?
“ Demokracie je výtah, který nás vyveze nahoru. Potom seskočíme. “
Používají naše VLASTNÍ zbraně, těží z naší potrhlé ideologie.
A z naší arogance a pokrytectví.
Proč mají někteří ty oranžové úbory?
Je to odkaz na Guantánamo a další věznice, kde jsou jejich druzi BEZ SOUDŮ a důkazů drženi.
Jsou to prakticky vysoké školy džihádistů.
Kde udělali soudruzi Američané chybu!?!?!?
Rozvrátit Irák , Lybii, byla švanda, ale ty následky.
Bohužel, hlavně pro Evropu, přes Atlantik to mají ti islámisté poněkud z ruky.
Slovanko, díky za všechny informace. Vskutku džihád pracuje na všech frontách, ve všech oblastech života a politiky, různé metody, v podstatě velmi sofistikované strategie jež se jim za více jak tisíc let osvědčily, a i když se kolikrát perou i mezi sebou o vůdcovství, tak cíl mají jeden. Bohužel, s nevědomostí našeho EU voličstva i často jeho příklonu k is lamu obrana není možná, i když existuje, ale ta není tak humánní jak si voličstvo vysnilo, netušíce, že jde jen o pseudo humanitu, jinak by lidé jistě pochopili, že zde jde o přežití a oprášili by i svůj pud sebezáchovy, jedince i rodu.