Už i malá mořská víla je černoška

Už i malá mořská víla je černoška

Mnohé pohádkové postavy náleží – i díky jejich původním tvůrcům – do některé konkrétní geografické oblasti. Podobně je tomu s malou mořskou vílou, jejíž původ je v Andersenově Dánsku. Velmi pochybuji, že by si spisovatel v době, kdy pohádku psal, představoval vílu jako černošku.

Jde samozřejmě jen o pohádku, jenže zde je třeba se povšimnout, kolik původně bílých postav se mění na černochy. Naopak to však nevidíme – a samozřejmě by to byl naprostý nesmysl. Pohádkové postavy se nakonec dají ještě nějak přejít, ale horší je to u skutečných historických postav, kdy byly jako černé prezentovány mnohé evropské historické postavy – jako například Spartakus, Beethoven nebo Johanka z Arku.

V případě modernějších pohádek – například přímo z provenience Hollywoodu – je barva hlavních postav nepodstatná. A zřejmě by nebyl problém ani případ, kdy by si chtěla pohádku natočit třeba nějaká africká země, která by využila svých herců jen pro vlastní provenienci.

Pokud však budou všechny pohádky partičky progresivistů z Disney, která je distribuuje dětem po celém světě, přestavovat jako hlavní kladné postavy výhradně černochy (a to i tam, kde podle původního autora jistě nepatří) nebo například trans osoby a jiné LGBTQ, jak to již mají v plánu, pak tím jen budou mást dětskou mysl. Nebo jde o to, začít si zvykat na představu Evropana jako černocha?

Výměny různých jinak typicky bílých postav za černochy se již staly normou. Ovšem je to asi tak stejný nesmysl, jako kdyby například někdo natočil film o Mandelovi a hlavní roli by hrál například Chuck Norris.

Ovšem nemyslete si, že jsou na pranýři jen bílé postavy. V Německu nyní například cenzurují po Vinnetouovi i Malého mouřenína či východoněmecké „indiánky“ jako Synové velké medvědice. Všechny tyto filmy údajně představují rasistické a xenofobní stereotypy. I když nebudou zcela zakázány, bude u nich uvedeno upozornění v tom smyslu, že mohou urážet něčí city.

Protože byla Malá mořská víla jen fiktivní postava z pohádky, tak kdokoli může argumentovat tím, že její podoba není nijak pevně dána. Jenže zde již dávno nejde jen o tuto jedinou postavu. Běloši (vyjma některých oblíbených prosystémových celebrit) z hollywoodských filmů mizí a původně bílé postavy jsou měněny za černé. A pokud už jsou běloši obsazeni, tak zpravidla jako negativní postavy nebo jako LGBTQ.

U nových filmů bez jakékoli předlohy nelze nic namítat. Ať si tvůrci konají jak libo. Ale jsou postavy, kde by měla být dodržena jistá zásada. Měnit malou mořskou vílu na černošku je stejně nesmyslné, jako kdyby chtěli dělat z Pocahontas  blonďatou bělošku.

I když se děj filmu s původní Andersonovou předlohou již značně rozchází, jde o stále tutéž postavu, která je původem z Dánska – ne z Afriky.

Ovšem to vše je jen začátek. Tým Disney najíždí na razantní změny obsazováním především barevných a LGBTQIA postav. V budoucnu tak můžeme očekávat, že Sněhurka si nevezme prince, ale princeznu a Popelka v závěru filmu prince odmítne, neboť právě zjistila, že je nebinární trans a musí podstoupit operaci.

Ve světle uvedeného je tak nakonec černá malá mořská víla ještě to nejmenší…

 

 

 

Ohodnoťte tento příspěvek!
[Celkem: 11 Průměrně: 4.8]

2 thoughts on “Už i malá mořská víla je černoška

  1. „I když nebudou zcela zakázány, bude u nich uvedeno upozornění v tom smyslu, že mohou urážet něčí city.“

    Mne urazi pohled na cernocha ve filmu.
    Rovnez mne urazi cernosska subkultura, styl jednani, hudby a oblekani.
    Rovnez mne urazi nekrofilove, homosexualove, pedofilove, zoofiilove a dlasi deviianti pokud maji jine role nez negativnich kriminalniku.

    Pozaduji upozorneni pred filmem a take upozorneni v doprovodnem textu distributora :
    „Film obsahuje negry a-nebo devianty. Film muze vazne poskodit psychiku divaka ci zpusobit nahlou fyzickou nevolnost.“

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tyto stránky využívají soubory cookies, další informace naleznete zde.

View more
Přijmout
Odmítnout