I když se evropské země snaží cpát lidem dotace na nákup elektromobilů, stále jsou příliš drahé a v mnoha ohledech i nevýhodné na to, aby mohly být prodávány v masovém měřítku.
Dotace jsou navíc jen malou náplastí na vyšší platby pojistného, se kterými se u elektromobilů, náchylných ke samovznícení baterií, počítá. Špatné provozní podmínky v extrémním počasí a menší dojezd jistě také nejsou tím, co by kupce lákalo.
Nezájem o elektromobily se nyní odráží i na situaci výrobců. Volkswagen nyní končí s jejich výrobou a je otázkou, zda udrží i výrobu aut na fosilní paliva, neboť ta jsou na pranýři EU, přičemž majitelé budou nuceni starší auta sešrotovat, zatímco v případě těch novějších se projeví i plánovaná uhlíková daň.
Automobilový průmysl se tak zřejmě stane dalším odvětvím, které Green Deal EU pohřbí. Paradoxem je, že tyto firmy otevřeně politiku EU podporují…
Volkswagen se rozhodl dočasně zastavit výrobu kvůli výraznému poklesu poptávky po svých elektromobilech, zejména ID.3 a Cupra Born. Tento krok se týká závodů ve Cvikově a Drážďanech, které jsou považovány za centrální lokality pro elektromobilitu skupiny.
Očekává se, že přerušení výroby potrvá do konce roku a bude doprovázeno snížením počtu dočasných pracovních míst o přibližně 500.
Hlavním důvodem zastavení výroby elektromobilů ID.3 a Cupra Born je klesající poptávka. Navzdory snahám Volkswagenu propagovat elektrickou mobilitu se tyto modely snaží udržet na trzích, zejména proti silným konkurentům, jako je Tesla Model 3.
To již vedlo k odstranění nočních směn a dalším úsporným opatřením. Kromě nízké poptávky se vyskytly také technické problémy. Výroba kompaktního SUV ID.4 byla v červnu 2023 dočasně omezena kvůli problémům s elektromotory. To vedlo k dalším zpožděním a zátěži pro výrobu ve Cvikově.
Rozhodnutí zrušit přibližně 500 dočasných pracovních míst v závodě ve Cvikově má samozřejmě dopad na zaměstnance. Jedná se o součást širšího plánu na snížení počtu pracovních míst, který má být proveden do roku 2024.
Šéf značky VW Thomas Schäfer v interním memorandu varoval před vážnými škrty a situaci označil za „velmi kritickou.“ To ilustruje vážnost současné situace ve Volkswagenu.
Navzdory těmto překážkám se Volkswagen i nadále angažuje v rozvoji elektromobility. Závod ve Cvikově bude i v budoucnu hrát klíčovou roli a od roku 2026 bude vyrábět elektrickou vlajkovou loď Trinity.
Volkswagen plánuje pro tento projekt odebírat komponenty ze Saska. To podtrhuje dlouhodobé zaměření společnosti na elektromobilitu a odhodlání úspěšně působit na tomto trhu navzdory současným výzvám.