EU se v rámci vylhané klimatické agendy zavázala, že do roku 2035 již budou na území členských států jezdit pouze elektromobily.
Pomineme-li velmi vysoké ceny a možné přetížení energetické sítě, závislé na nespolehlivých obnovitelných zdrojích, pak se stále častěji ukazují i různé problémy spojené s jejich provozem.
Zejména v zimním období bude zřejmě problémem u některých elektromobilů i jejich špatný dojezd v případě, že budou teploty pod bodem mrazu.
Studie 18 000 elektromobilů se blíže podívala na to, jak moc se zhoršuje dojezd, když teplota klesne pod nulu. Ztráta je rozsáhlá, ale zároveň je velký rozdíl mezi různými značkami.
Americká společnost Recurrent provedla studii s reálným využitím elektromobilů. Ta ukazuje, že dojezd se během zimy sníží v průměru asi o 30 procent ve srovnání s jízdou za ideálních podmínek.
Všechny elektromobily v testu ztratily dojezd, ale ty vybavené tepelným čerpadlem dopadly výrazně lépe.
Nejlépe dopadlo Audi e-tron, které při teplotách pod bodem mrazu ztratilo v průměru 16 % dojezdu, a nejhůře dopadl Volkswagen ID.4, který zaznamenal ztrátu téměř poloviny – 46 % – dojezdu.
Dařilo se také vozům Tesla s tepelnými čerpadly, u několika modelů došlo k poklesu o 24 procent.
Podle Carupa existuje několik důvodů, proč elektromobily ztrácejí v zimním chladu tolik dojezdu. Chemie baterie funguje hůře při nízkých teplotách a velká část energie v baterii se používá k vytápění prostoru pro cestující v autě.
Elektromobil – největší pitomost co mohli pomatenci vymyslet.
Elektromobil – nejrozumnější, co mohli chytří vymyslet.
Mě se u spalovacích agregátů líbí jejích přirozená vlastnost, že se jim v zimě rapidně zvýší účinnost, jak smart a in diesel do gatí v zácpě jim obsah nádrže bobtná.