Slavný Mr. Bean bývá pod palbou kritiky ze strany politiků poměrně často. Nedávno to bylo například kvůli jeho odporu proti cenzuře a trestání jiných názorů, nyní se do něho obuli proto, že údajně „sabotuje“ politiku „nulového uhlíku“ tím, že kritizuje elektromobily.
Každý systém samozřejmě očekává, že právě umělci, kteří jsou více na očích lidu, budou jeho hlavní oporou.
V podstatě to tak v případě většiny herců a zpěváků skutečně je, bývají oporou každého režimu, byť by byl sebezvrácenější (což ostatně vidíme i u nás). Ale občas se najde i někdo, kdo nejde s proudem.
Rowan Atkinson, věčně oceňovaný za svůj filmový ztvárnění Mr. Beana, byl obviňován z „poškozování“ pověsti elektrických vozidel (EV) a z toho, že přispívá k pomalému prodeji jednoduše tím, že vyjádřil svůj názor na jejich budoucnost – nebo jejich nedostatky.
Herec byl v úterý jmenován v britské Sněmovně lordů během zasedání výboru pro životní prostředí a změnu klimatu.
Thinktank Green Alliance nastínil hlavní překážky, kterým vláda čelí ve své snaze vytlačit benzinová a naftová auta z provozu před rokem 2035, a poukázal na novinový komentář hvězdy zveřejněný v červnu 2023 jako na poškozující věc.
Nátlaková skupina sdělila svým kolegům v dopise, že Atkinsonův názorový článek poškodil zavádění elektromobilů. V dopise se mimo jiné píše:
Jedním z nejškodlivějších článků byl komentář Rowana Atkinsona v deníku The Guardian, který byl otevřeně vyvrácen.
Ověřování faktů bohužel nikdy neosloví tak široké publikum jako původní nepravdivé tvrzení, což zdůrazňuje potřebu zajistit vysoké redakční standardy v souvislosti s přechodem na nulové čisté emise.
Devětašedesátiletý herec zveřejnil článek s titulkem: „Miluji elektromobily – a byl jsem jedním z prvních, kdo si je osvojil. Ale čím dál víc se cítím podvedený.“
Atkinson napsal, že elektromobily jsou „trochu bezduché“ a kritizoval používání jejich lithium-iontových baterií.
Navrhl řešení, jako je ponechání stejného auta po delší dobu a zvýšené používání syntetických paliv, která by negovala potřebu elektromobilů, a řekl:
„Stále více cítím, že naše líbánky s elektromobily se chýlí ke konci, a to není špatná věc.“
Atkinson dále poznamenal, že emise skleníkových plynů vznikající při výrobě elektromobilu jsou o 70 procent vyšší než při výrobě automobilu na fosilní paliva kvůli použití lithium-iontových baterií.
„Jsou absurdně těžké, k jejich výrobě je potřeba obrovské množství energie a odhaduje se, že vydrží jen něco málo přes 10 let. Zdá se, že je to perverzní volba hardwaru, s jehož pomocí lze vést automobilový boj proti klimatické krizi,“ napsal Atkinson.
Guardian mu vrátil úder o týden později komentářem Simona Evanse, šéfredaktora klimatického zpravodajského webu Carbon Brief, který se snažil vyvrátit Atkinsonova tvrzení tím, že se pustil do herce, který byl vždy silným zastáncem svobody projevu.
Evans napsal: „Atkinsonovou největší chybou je, že si neuvědomil, že elektromobily již nabízejí významné globální přínosy pro životní prostředí ve srovnání s automobily se spalovacím motorem.“
Atkinsonovy názory údajně brzdí prodej elektromobilů.
Mezi další výzvy, které byly zdůrazněny během zasedání výboru, patřil nedostatečný počet nabíjecích míst, vyšší ceny elektromobilů a nedostatek jasných a konzistentních zpráv ze strany vlády.
Celkový prodej elektromobilů vzdoruje kombinovanému naléhání zelených lobbistů a vládnímu diktátu, přičemž pouze čtvrtina z nich tvoří nové nákupy pro rok 2023, ukazují údaje z Velké Británie.
Kromě nedostatku elektrických nabíjecích stanic a nervozity spotřebitelů ohledně spolehlivosti, jsou problémem jednotkové náklady na elektromobily spolu s rychlým odpisem jedním z hlavních důvodů, které spotřebitelé uvádějí jako důvod pro setrvání u automobilů na benzínový pohon.
….elektromobily jsou „trochu bezduché“.. Myslím, že úplně.
Cituji:
Evans napsal: „Atkinsonovou největší chybou je, že si neuvědomil, že elektromobily již nabízejí významné globální přínosy pro životní prostředí ve srovnání s automobily se spalovacím motorem.“
Prosím, pane Evansi, nechci Vás uvádět do rozpaků, takže prosím jmenujte alespoň 2 takové přínosy.
Není třeba vyzývat pana Evanse, odpovím za něj:
prvním přínosem je zajisté zasloužený plat pana Evanse a jemu podobných. Tyto v potu tváře vydělané peníze pomáhají roztáčet ekologicky zaseklá kola ekonomiky.
Druhým, neméně významným přínosem je skutečnost, že pan Evans žvaní a píše vyděračské dopisy. Dovedete si představit ty katastrofy, kdyby třeba navrhoval mosty nebo řídil vlak?