Německo: Požár baterie elektrického nákladního vozu s nebezpečnými materiály celé hodiny paralyzoval dálnici

Německo: Požár baterie elektrického nákladního vozu s nebezpečnými materiály celé hodiny paralyzoval dálnici

Elektromobilita už rozhodně není jen výsadou osobní dopravy, stále častěji se totiž využívá i v nákladní dopravě. Je to dáno nejen dotačními pobídkami, ale také tím, že v některých městech se již do určitých oblastí nesmí vjíždět s autem na benzín či naftu.

I když někde pro zásobování existují dočasné výjimky, do budoucna se počítá s jejich úplným zákazem. I to je zřejmě – mimo dotací – důvod, proč se již nejen v Německu, ale i v dalších západoevropských zemích, stále častěji objevují i elektrické nákladní automobily.

Nehoda na dálnici A46 ve čtvrtek 11. prosince 2025 však opět zdůraznila výzvy spojené s manipulací s elektromobily. Poté, co havaroval elektrický nákladní vůz převážející nebezpečné materiály, vzplanula jeho vysokonapěťová baterie.

Dálnice musela být na mnoho hodin zcela uzavřena, což vedlo k masivnímu narušení dopravy a rozsáhlému zásahu v případě mimořádné události.

Přibližně ve 13:50 se na dálnici A46 mezi Haan-Ost a Haan-West převrátil elektrický nákladní automobil převážející nebezpečné materiály – 16 tun vysoce hořlavých a toxických kapalin v sudech. Náklaďák začal hořet v oblasti instalované vysokonapěťové baterie. K tomu došlo po srážce s betonovým svodidlem.

„Z dosud neznámých důvodů řidič elektromobilu přejel do středního jízdního pruhu, kde v tu chvíli řídil svůj Seat Leon 59letý muž. Řidič Seatu prudce stočil volant doleva a narazil do betonové bariéry.

Řidič elektromobilu pokračoval v manévru a také narazil do betonové bariéry na levé straně silnice. Elektromobil se převrátil na pravou stranu a zastavil se napříč vozovkou,“ uvádí se v policejní zprávě. Řidič kamionu i osobního auta naštěstí utrpěl pouze lehká zranění.

Nehoda měla za následek tzv. tepelný únik: řetězovou reakci v baterii, při které se jednotlivé články nekontrolovatelně zahřívají a mohou se opakovaně znovu vznítit. Na rozdíl od běžných požárů vozidel v tomto případě jeden pokus o uhašení často nestačí.

Náklad vozidla situaci dále zkomplikoval. Přestože zjevně nedošlo k žádnému úniku přepravovaných látek, museli záchranáři postupovat s maximální opatrností. Kombinace vysokonapěťové technologie, toxických výparů a potenciálně nebezpečných materiálů učinila operaci časově náročnou a pracnou.

Aby toho nebylo málo, potřebné informace o novém elektrickém nákladním voze nebyly v určené databázi k dispozici. Hasičský sbor proto musel čekat na odborníka, který je s tímto konkrétním typem nákladního vozu obeznámen.

Nakonec bylo nasazeno více než 100 záchranářů z hasičského sboru a různých humanitárních organizací. Dálnice A46 byla v obou směrech uzavřena téměř 18 hodin a vzniklé dopravní zácpy se táhly na několik kilometrů.

Německý Červený kříž poskytl cestujícím ve vozidlech vodu a jídlo.

Zatímco elektrické nákladní vozy jsou politicky propagovány a vychvalovány jako řešení připravené na budoucnost, bezpečnostní koncepty, školení a technická řešení pro mimořádné události zjevně zaostávají.

Mnoho hasičských sborů postrádá specializované hasicí kontejnery a nemá dostatečné zkušenosti s řešením rozsáhlých požárů baterií. Lithium-iontové baterie jsou považovány za obzvláště problematické, protože v případě poškození se mohou nekontrolovatelně přehřát a opakovaně znovu vzplanout.

Hašení takových požárů je složité, časově náročné a jen částečně zvládnutelné i pro dobře vybavené hasičské sbory. V praxi to znamená hodiny chlazení, rozsáhlé uzavření oblasti a dlouhodobou nejistotu ohledně skutečného průběhu požáru.

Přestože v tomto případě nedošlo k úniku žádných nebezpečných látek, kombinace elektrického pohonu a přepravy nebezpečných materiálů je považována za obzvláště kritickou. Záchranné složky musí současně zvážit hašení požáru, sebeochranu, environmentální rizika a možnost opětovného vzplanutí.

Požár nákladního vozu s elektrickým pohonem na přepravu nebezpečných materiálů na dálnici A46 nebyl každodenní dopravní nehodou, ale spíše příkladem specifických nebezpečí elektromobility.

Dokud jsou požáry baterií v nouzových situacích prakticky nekontrolovatelné a mohou na mnoho hodin paralyzovat dopravní cesty, zůstává otázkou, zda jsou rizika této technologie realisticky posuzována a adekvátně komunikována.

 

 

 

Ohodnoťte tento příspěvek!
[Celkem: 3 Průměrně: 5]

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *