Zatímco celý Západ své občany tvrdě tlačí na přechod k elektromobilitě, zároveň s tím omezuje energetické zdroje přechodem k větrným, vodním a solárním elektrárnám, jejichž efektivita je výrazně nižší a mnohdy – zejména v případě nepříznivého počasí – sporná.
I proto bylo logické, že pokud by se namísto aut na fosilní paliva začaly využívat výhradně elektromobily, dojde k výrazně zvýšené spotřebě elektrické energie a mnohde pak také k blackoutům.
Na příkladu Švýcarska, které se již na podobně krizovou situaci připravuje, je patrné, jak to asi bude vypadat i jinde v Evropě, jakmile se plně přejde nejen na elektromobily, ale také na „zelenou“ energii, což by mělo být již v roce 2035. Blackouty nebo výrazně omezená mobilita se stanou nevyhnutelnými.
Aby se předešlo výpadkům elektřiny, které vedou k výpadku proudu, Švýcarsko nyní vypracovalo čtyřstupňový akční plán. V souladu s tím by pak mohlo být letos v zimě zakázáno používání elektrických vozidel.
Podle plánu úspor energie by elektromobily mohly být zakázány ve třetí ochranné fázi, pokud nebudou nezbytně nutné. Na dálnicích by mohly být pro elektromobily zavedeny i rychlostní limity.
Soukromé používání elektromobilů bude povoleno pouze pro absolutně nezbytné cesty (např. profesionální praxe, nákup, návštěva lékaře, účast na náboženských akcích, účast u soudu).
Francie a Německo, které zásobují Švýcarsko elektřinou, mají letos jen omezené exportní možnosti. Francie je sice po desetiletí čistým exportérem, ale kvůli zdlouhavé údržbě francouzských jaderných elektráren musí elektřinu dovážet.
Německo čelí podobné situaci. Proto se zimní zásobování energií ve Švýcarsku stalo velmi nejisté. A to je i důvod proč by mohly nastat problémy – jak v červnu oznámila „Federální komise pro elektřinu“ (Elcom).
„Pokles francouzské výroby energie a pokles francouzského exportu elektřiny do Švýcarska by tedy zemi mohly dostat do obtížné pozice,“ dodala komise. Z tohoto důvodu musí Švýcarsko pokrýt svůj požadavek na dovoz 4 gigawatthodin elektřiny ze sousedních zemí – Německa, Rakouska a Itálie.
Vývoz elektřiny z těchto zemí však také silně závisí na množství dostupného zemního plynu, uvedl Elcom.
no a to jevono. uz to dlouho rikam tupym hlavam. a ty porad nechapou. dyt jde o to dat lidem konecne iluzi svobodnehopohybu. cilem je, je nechat napospas na jednom miste. co slidma co sevrozhodnou utect?
no tak jim seberem auta a benzin. no mohli by se bourit,tak jim misto toho dame ty auta na baterky. no a pak jim zdrazime eletriku tak, aby se je bali nabijet. vsak jezdit mohou at si jezdi kdyz budiu chtit. na nasovsem je, aby nechteli. inu auta mate, tak jedte
iluze jak prase auta vsude budou stat,a lidi budou stejne choditpesky nebo nakole ovsem ty silnice se musi nejak udrzovat, tak vse,co ted plati motoristi, budou platit cyklisti a pesaci
nazdar bazar. mitne brany na cyklostezkach jsou jen otazkou casu.
ale keď poviem že si idem nakúpiť červíky na obed a odskočím si do teplárne
tak môžem ísť s autom na baterky hejže či ???
ale keď poviem že si idem nakúpiť červíky na obed a odskočím si do teplárne
tak môžem ísť s autom na baterky hejže či ???