Píšeme uprostřed globální nestability – poznamenané konflikty, nerovností a zrychlující se digitalizací. Zejména v takových časech není schopnost občanů svobodně vyjadřovat své názory, zpochybňovat převládající narativy a zapojovat se do otevřené veřejné debaty luxusem.
Je to nutnost.
Svoboda projevu je základním kamenem demokratických společností. Právě prostřednictvím výměny myšlenek – včetně těch kontroverzních – se společnosti vyvíjejí a veřejní činitelé zůstávají zodpovědní.
Přesto jsme v celé Evropské unii i mimo ni svědky zmenšování občanského prostoru.
Každý týden přichází nové zprávy o jednotlivcích, kteří čelí cenzuře nebo represivním opatřením za projevy, které zpochybňují převládající ortodoxii – ať už jde o poslankyni parlamentu Päivi Räsänenovou ve Finsku nebo veterána Adama Smith-Connora ve Velké Británii.
V době, kdy se veřejná debata stále více odehrává online, akt o digitálních službách (DSA) tyto obavy ještě zhoršuje.
Ačkoli Komise tvrdila, že akt o digitálních službách zvyšuje „právní jistotu“ a poskytuje „větší demokratickou kontrolu,“ jeho současný rámec podkopává svobodu projevu.
Akt o digitálních službách zavádí rozsáhlé mechanismy, které institucím i soukromým subjektům umožňují označit obsah, který považují za „nezákonný“ – což je termín široce definovaný jako jakýkoli obsah, který není v souladu s právními předpisy EU nebo národními právními předpisy.
To vytváří situaci, ve které by projev zákonný v době zveřejnění mohl být zpětně označen a penalizován podle měnících se právních norem ve 27 členských státech.
Řekněme si to jasně: existuje široký konsensus, že určité formy projevu – jako je vykořisťování dětí nebo podněcování k terorismu – musí být zakázány.
Akt o digitálních službách však tyto úzké a všeobecně dohodnuté limity daleko překračuje. Místo toho buduje celoevropskou cenzurní infrastrukturu s volně definovanými hranicemi a potenciálem potlačovat legitimní demokratický diskurs.
To vyvolává několik naléhavých obav:
- Závod o nejvyšší úroveň cenzury
Široká definice nelegálního obsahu umožňuje, aby se nejvíce omezující ustanovení jedné země EU uvalila jako standard v celé Unii a potenciálně i na celém světě, čímž se efektivně importuje nejnižší společný jmenovatel projevu.
- Přeshraniční vymáhání a celosvětové příkazy k odstraňování obsahu. Široká definice „nezákonného obsahu“ v zákoně o službách v oblasti DSA v kombinaci se stávající judikaturou Soudního dvora Evropské unie (SDEU) otevírá dveře k celosvětovému odstraňování obsahu. Například v případě Glawischnig-Piesczek SDEU povolil, aby povinnosti odstraňování obsahu přesahovaly hranice států v rámci EU, zatímco v případě Google LLC potvrdil, že odstraňování obsahu by mohlo mít dokonce celosvětový dopad. Vzhledem k těmto obavám Výbor pro soudnictví Sněmovny reprezentantů USA v dopise evropské komisařce Henně Virkkunenové varoval, že DSA, ačkoli je formálně omezen na projevy v EU, by mohl nakonec omezit ústavně chráněné projevy Američanů. „Ačkoli se DSA nominálně vztahuje pouze na projevy v EU, může v jeho formulaci omezit nebo zakázat ústavou chráněný projev Američanů ve Spojených státech. Společnosti, které cenzurují nedostatečné množství „zavádějících nebo klamavých“ projevů – jak je definují byrokraté EU – čelí pokutám až do výše šesti procent globálních příjmů, což by pro mnoho amerických společností představovalo miliardy dolarů. Navíc, protože mnoho platforem sociálních médií obecně udržuje jeden soubor zásad moderování obsahu, které uplatňují globálně, mohou restriktivní zákony o cenzuře, jako je DSA, stanovit de facto globální standardy cenzury.“
- Neslučitelnost se svobodou projevu
Zákon o digitálních službách (DSA) riskuje porušení zavedených zásad svobody projevu zakotvených v článku 11 Listiny základních práv Evropské unie, článku 10 Evropské úmluvy o lidských právech a článku 19 Mezinárodního paktu o občanských a politických právech. Tyto nástroje vyžadují, aby jakékoli omezení projevu bylo zákonné, nezbytné, přiměřené a předvídatelné. Podle zákona o digitálních službách se však rozhodnutí o moderování obsahu stále více řídí vágními kategoriemi, jako jsou dezinformace, nenávistné projevy, zneužívání informací, integrita informací a manipulace s informacemi, z nichž mnohé postrádají jasné právní definice nebo konzistentní soudní výklad.
- Delegování cenzury na neodpovědné subjekty
DSA pověřuje takzvané „důvěryhodné oznamovatele“ – z nichž mnozí pracují bez transparentnosti, demokratického dohledu nebo odpovědnosti – dohledem nad online diskusemi. Tyto subjekty často jednají s vlastními politickými nebo ideologickými cíli, což dále narušuje důvěru veřejnosti.
- Neprůhledný proces přezkumu
Znepokojuje nás také probíhající přezkum provádění ze strany Komise. Podle odpovědi na naléhavou písemnou otázku v Evropském parlamentu je přezkum založen na nezveřejněných průzkumech zaslaných nejmenovaným zúčastněným stranám. Tento proces postrádá transparentnost, což podkopává samotnou demokratickou legitimitu, kterou akt o digitálních službách údajně posiluje.
Vzhledem k těmto obavám a v souladu s článkem 91 DSA – který nařizuje formální přezkum do 17. listopadu – my, níže podepsaní, naléhavě žádáme Evropskou komisi, aby:
- Před listopadovým přezkumem vedla komplexní a inkluzivní konzultaci s nezávislými odborníky na svobodu projevu, ústavní právo a digitální práva a vyzvala veřejnost k podání připomínek.
- Zveřejnila seznam neziskových organizací, aktérů občanské společnosti a partnerských subjektů zapojených do procesu hodnocení, včetně kritérií a metodiky použité pro jejich výběr.
- Zajistila, aby přezkum zahrnoval důkladnou právní analýzu slučitelnosti zákona o digitálních službách s ochranou základních práv, zejména podle článku 11 Listiny základních práv EU, článku 10 EÚLP a článku 19 Mezinárodního paktu o občanských a politických právech.
Evropská unie se dlouhodobě pyšní tím, že je vzorem demokracie, lidských práv a právního státu. Práva chráněná v listinách a smlouvách však musí být chráněna také v regulaci a praxi.
Pouze prostřednictvím poctivého a kritického hodnocení může EU zajistit, aby její digitální politiky zůstaly v souladu se zásadami lidských práv, které se snaží hájit.
Psychopati zvrátení finalizujú prípavu na plandému II ! Uvidíme, ako sa k tomu postaví farizej štb Babiš a chameleón komouš Fiko… https://akw.sk/plandemia-2026-2027