Zatímco EU nás neustále nabádá na přechod na elektromobilitu, na mnoha místech jsou právě majitelé elektromobilů silně omezováni. A to právem, neboť zaparkované elektromobily způsobily již větší počet požárů na lodích i v garážích.
Jde navíc o požáry, které se mnohem hůř hasí, takže i škody jsou horší než například v případě vznícení auta na benzín či naftu. K jedné takové velké havárii došlo před časem v holandských vodách. Důsledky vzplanutí elektromobilu byly děsivé.
Došlo jak k úmrtí a zraněním, tak k totálnímu zničení lodi a ekologické katastrofě, protože k nehodě došlo na území podmořské přírodní rezervace.
Již dříve jste si zde mohli přečíst o několika případech, kdy různé přepravní společnosti odmítly nadále převážet na palubách svých lodí elektromobily či baterie a několik zemí – jako například Austrálie či Řecko – zakázalo či omezilo převoz elektromobilů na trajektech.
Trend omezování majitelů elektromobilů můžeme vidět i na rostoucím počtu garáží, které zakazují parkování elektrických aut. Naskýtá se tedy otázka: K čemu budou tato parkoviště a koho budou převážet trajekty za 10 let, kdy chce celá Evropa přejít na elektromobilitu?
K této politice se hlásí také Norsko, i když není v EU. Ono úplně postačí, když lidé volí progresivisty, kteří vám politiku EU zajistí i bez Bruselu.
Počet elektromobilů v zemi tak roste a to i přesto, že je Norsko významným producentem ropy. Jenže majitelé elektromobilů budou mít nyní problém, pokud se budou chtít přepravovat novými trajekty.
A co je na tom asi nejbizarnější, je fakt, že lodní dopravu provozuje takzvaná „udržitelná“ společnost, která se pyšní novými elektrickými trajekty…
Norská lodní společnost Havila Kystruten zakázala elektromobily, plug-in hybridy a vodíková auta na svých nových elektrických lodích podél norského pobřeží. Na palubě mohou jezdit pouze benzinová a naftová vozidla, uvádí Carup.
„Toto riziko nepodstupujeme,“ říká Lasse A. Vangstein, ředitel komunikace a udržitelnosti společnosti Havila Voyages, pro TV2.
Lodě jsou vybaveny bateriemi o velikosti stovky elektromobilů. Nacházejí se však v ohnivzdorných oblastech a jsou monitorovány buňku po buňce. Vozidla cestujících naproti tomu nelze kontrolovat stejným způsobem.
„Elektromobily se málokdy vznítí, ale pokud se to stane na palubě, musíme opustit loď a považovat ji za ztracenou. My takové riziko nepodstoupíme,“ říká Vangstein.
Požáry elektromobilů nelze uhasit, proto po analýze rizik byla přeprava elektromobilů už v roce 2023 zakázána.
Konkurenční společnost Hurtigruten provádí odlišné hodnocení a přepravuje všechny typy vozidel.
„Vozíme auta už 40 let a jde to dobře,“ řekl Martin Henriksen ze společnosti Hurtigruten pro NRK.

Elektromobily se při požáru špatně hasí, to je skutečnost. Článek neuvádí ale důležitý statistický argument. Týdně shoří na světě asi 5000 aut se spalovacím motory. Odhaduje se že v roce 2024 shořelo naproti tomu celkem asi 5 elektromobilů. A není mi známo, že by garáže v Evropě nedovolovaly elektromobilûm parkovat. Naopak jsou denně vybavovány novými nabíjecími stanicemi.
Dodatek. V Norsku také není zakázáno vozit elektromobily na palubě převozů, ale je pouze omezena výše nabití baterie (40%). Stejně tak např. v Řecku. Vozit auta podél pobřeží je marketingový nesmysl lodních společností.