Anglie testuje systém plateb za vlaky přes chytré telefony se sledováním polohy telefonu v reálném čase

Anglie testuje systém plateb za vlaky přes chytré telefony se sledováním polohy telefonu v reálném čase

Jde samozřejmě o další metodu, jak pod průhlednou záminkou zajistit sledování každého, kdo cestuje vlakem či jakoukoli jinou hromadnou dopravou. Celých 24 hodin je cestujícím sledován jejich pohyb, údajně pro pohodlnější zjištění ceny jízdného podle ujetých kilometrů.

Cestujícím je navíc mimo pohodlí přislíbeno, že konečná cena bude výhodnější než v případě, že by si koupili jízdenku předem. Na to jistě mnozí uslyší, aniž by si uvědomovali, jaké může mít toto šmírování důsledky.

Pomineme-li fakt, že celých 24 hodin je cestující sledován na každém kroku, i když zrovna nesedí ve vlaku, pak je otázkou, jaké má záruky, že nebude šmírován i později.

Podobný nástroj by pak mohl být využit ke sledování pohybu třeba i v době pandemických či klimatických lockdownů, záznamy o pohybu mohou být také zneužity pro budoucí systém sociálních kreditů.

Cestujícím by se tak mohlo stát, že se jednou dozví, že cestují příliš často a příliš daleko, čímž produkují příliš velkou uhlíkovou stopu. Za to by jim byly strženy příslušné tokeny z jejich digitální peněženky…

V Anglii bude spuštěn nový systém jízdného založený na GPS, který bude sledovat pohyb cestujících prostřednictvím jejich chytrých telefonů a následně jim účtovat jízdné, čímž se eliminuje nutnost kupovat jízdenky předem.

Ačkoli je systém propagován jako krok k jednoduššímu a efektivnějšímu cestování, v zásadě se spoléhá na sledování polohy v reálném čase, což upozorňuje na rostoucí roli dohledu v běžných veřejných službách.

Zkušební provoz začal 1. září na trasách společnosti East Midlands Railway mezi Leicesterem, Derby a Nottinghamem.

Později v tomto měsíci bude rozšířen na služby společnosti Northern Rail v Yorkshiru, včetně zastávek v Leedsu, Sheffieldu, Harrogate, Doncasteru a Barnsley.

Pro ty, kteří se zaregistrují prostřednictvím webových stránek dopravců vlaků, je k dispozici celkem 4 000 míst.

Účastníci budou používat aplikaci, která generuje čárový kód pro skenování u bran. Po naskenování se aktivuje GPS v telefonu a zaznamenává pohyb cestujících po celý den.

Tři obrazovky chytrých telefonů zobrazující průběh železniční aplikace: levá mapa vycentrovaná na East Midlands Parkway s modrým bodem polohy a zeleným tlačítkem „Klepnutím přejděte“; vycentrovaná digitální jízdenka Pay As You Go s QR kódem, výchozím bodem cesty uvedeným jako East Midlands Parkway, jménem cestujícího „Markus B“ a bannerem „Aktivováno k 00:07:45“; pravá mapa zobrazující příjezd na stanici v Derby se zprávou „Cesta do Derby – Dorazil včas“ a tlačítkem „Klepnutím ukončíte“.

Systém poté vypočítá cenu na základě ujeté vzdálenosti a na konci dne ji cestujícímu vyúčtuje. Provozovatelé tvrdí, že jízdné bude vždy nejlevnější možné pro danou trasu.

Ministr železnic lord Peter Hendy popsal současnou strukturu prodeje jízdenek jako „příliš složitou a jejíž modernizace už dávno čekala na přijetí do 21. století.“

Dodal: „Prostřednictvím těchto zkušebních testů děláme přesně to a nákup jízdenek je pohodlnější, dostupnější a flexibilnější.“

„Tím, že klademe zkušenosti cestujících do centra našeho rozhodování, modernizujeme ceny jízdného a jízdenek a usnadňujeme lidem výběr železniční dopravy,“ řekl.

Přestože úředníci nadále prezentují tento systém jako výhodu z hlediska pohodlí a ceny, technologie přináší novou vrstvu rutinního dohledu do již tak datově náročného dopravního prostředí.

Větším problémem není jen samotná technologie, ale také to, jak snadno se tento druh sledování stává rutinou. Dostat se z bodu A do bodu B nyní spočívá ve vytváření podrobného záznamu o tom, kam chodíte, kdy tam chodíte a jak často.

Tato data se rychle hromadí a nezůstávají jen izolovaná. Mohou být propojena se jmény, chováním, vzorci chování a dokonce i s lidmi, se kterými cestujete. S šířením tohoto systému se stává stále těžší vyhnout se neustálému monitorování ve veřejných prostorách.

Také neexistuje jasná hranice ohledně toho, jak bude s těmito údaji nakládáno. Kdo k nim bude mít přístup, jak dlouho budou uchovávána a k čemu dalšímu by mohla být použita, to vše jsou otevřené otázky.

Prezentace se točí kolem pohodlí, ale vynechání fronty na jízdenky může mít za následek ztrátu kontroly nad tím, kde vaše data skončí. Jakmile je historie vaší polohy zaznamenána, jen zřídka kdy zůstane na jednom místě.

Lze ji předávat, analyzovat a začleňovat do systémů, které sahají daleko za hranice železniční dopravy…

 

 

 

 

Ohodnoťte tento příspěvek!
[Celkem: 11 Průměrně: 4.5]

One thought on “Anglie testuje systém plateb za vlaky přes chytré telefony se sledováním polohy telefonu v reálném čase

  1. “ Jde samozřejmě o další metodu, jak pod průhlednou záminkou zajistit sledování každého, kdo cestuje vlakem či jakoukoli jinou hromadnou dopravou.”
    ….samozřejmě, my víme všechno okamžitě nejlíp.
    Ve Švýcarsku funguje tento systém už 2 roky, přináší prospěch ( úsporu) a pohodlí jak cestujícím tak drahám ( odpadají např drazí kontroloři). Už tak jezdí skoro všichni a nemohou si to vynachválit .
    Prý průhledná záminka 🙂

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *