Kapitán Costa Concordia, který má na svědomí 32 mrtvých, chce v půlce trestu z vězení

Kapitán Costa Concordia, který má na svědomí 32 mrtvých, chce v půlce trestu z vězení

Možná si ještě pamatujete na jedno z největších lodních neštěstí, které se stalo v posledních desetiletích v evropských vodách. Jasná vina kapitána, který nejenže zavinil jak samotnou nehodu, ale také mezi prvními prchl z lodi, vedla k poměrně tvrdému verdiktu.

Bývalý kapitán lodi Costa Concordia nyní žádá o předčasné propuštění…

Je to asi světový unikát, když se usvědčený zbabělec skutečně jmenuje „zbabělec.“  V italštině se říká „fare lo Schettino.“ To znamená: zbaběle se vyhýbat.

U nás často v tomto smyslu používané slovo „sketa“ tedy zřejmě pochází právě z italského schettino.

Francesco Schettino, jehož jméno se k němu tedy hodí víc než jen symbolicky, byl kapitánem výletní lodi Costa Concordia.

U italského ostrova Giglio narazila 13. ledna 2012 na skálu, protože kapitán připlul příliš blízko ke skalám. 32 cestujících zemřelo a 4200 bylo v kritickém stavu. Byla to největší lodní katastrofa Itálie v poválečném období.

V těchto dnech se o neštěstí a kapitánovi opět o něco více píše. Schettino si nyní odpykal polovinu svého trestu 26 let a jeden měsíc.

Požádal o propuštění na podmínku. Nyní se blíží rozhodnutí, které brzy oznámí římský soud.

To, co Schettino požaduje, vyvolává hněv a nepochopení, protože v rozhodnutí soudu jde o víc než jen o trest.

Toto je o muži, který jednal nedbale, což vedlo k fatální nehodě, uchýlil se k výmluvám, zapletl se do rozporů a vyhnul se své odpovědnosti – před katastrofou, během ní i po ní, jak zjistil soud.

Nehody se stávají, ale katastrofa výletní lodi Costa Concordia je pravděpodobně jedinečná. Po najetí na kameny trvalo 45 minut, než posádka zasáhla. Cestující nebyli informováni, byli požádáni, aby zachovali klid a byli vykázáni do svých kajut.

Někteří z nich nikdy nevyšli – mnoho starších lidí, šestiletá dívka. Dělníci našli 32. oběť až dva roky po katastrofě.

Po nehodě nebyly informovány ani úřady. Evakuace začala až kolem 22:30. Schettino byl jedním z prvních, kdo opustil loď – v rozporu s železným pravidlem své profese: děti a ženy na prvním místě, kapitán jako poslední.

To byla nejhorší ze všech nejhorších chyb, kterých se dopustil kapitán Francesco Schettino. To, že jako první opustil loď, mu veřejnost a především příbuzní obětí nikdy neodpustili.

Jeho nedbalost byla spojena s naprostou nezodpovědností. „Jdi pět na palubu!“ Tohle mu řekl náčelník livornské pobřežní stráže. „Vrať se na palubu, sakra!“ Nahrávka se stala legendární.

Před soudem s ním stanulo pět členů posádky. Dostali podmínku od jednoho a půl roku do dvou let a deseti měsíců. Jen Schettino musel do vězení.

Pro soudce byly důkazy proti kapitánovi ohromující: vícenásobné zabití z nedbalosti, ublížení na zdraví z nedbalosti, ztroskotání z nedbalosti a opuštění lodi.

Toto poslední obvinění vyneslo Schettinovi v mezinárodním tisku přezdívku „největší zbabělec na světě.“

Nyní bývalý kapitán doufá v propuštění z vězení, protože si odpykal polovinu trestu. Rád by ve Vatikánu pokračoval v tom, co nyní dělá ve vězení – v digitalizaci spisů.

 

 

 

Ohodnoťte tento příspěvek!
[Celkem: 10 Průměrně: 4.7]

7 thoughts on “Kapitán Costa Concordia, který má na svědomí 32 mrtvých, chce v půlce trestu z vězení

  1. Zdůrazňují, že neobhajuji kapitána :
    1.fatálni chyba : poškození trupu lodi nebezpečnou plavbou podél břehu
    2.geniální manévr – návrat z hlubokého moře a položení lodi na břeh
    3.fatálni chyba – opuštění lodi

    Pokud by neprovedl položení lodi na břeh, utopilo by se z těch 4000 lidí na palubě min. 3000 lidí, stonásobek skutečně zemřelých.

    1. Přesně tak, dělat z kapitána výhradního. vinníka je hodně mimo mísu. V okamžiku, kdy loď narazila na skálu, nebyl prokazatelně na můstku. Není povinností kapitána řídit loď 24 hodin denně. Nevíme, jestli najetí lodí na mělčinu byl jeho nápad, ale každopádně to zabránilo katastrofě třikrát větší, než bylo potopení Titaniku. To že opustil předčasně loď bylo sice „nečestné“, ale fakticky to nemělo na nic vliv. Po najetí lodi na mělčinu už cestujícím v podstatě žádné nebezpečí nehrozilo. Kromě těch chudáků, kteří zůstali uvěznění v zaplavených prostorách, pro které stejně nikdo nemohl nic udělat.

  2. Vinu kapitana nemohu posoudit ale ze z lodi utekl nesvedci zrovna o jeho hrdinstvi, ale je pozitivni, ze se zachranila velika vetsina lidi.
    32 mrtvych je v podstate nic proti ca. 200 millionum mrtvych v dusledku nRNA covid injekci. A tito sarlatani nejsou za mrizema, ale vetsinou dodnes drepi na svych teplych misteckach.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *