Jedno evropské město za druhým stanovuje zóny, do kterých již mají přístup pouze elektromobily – a to mnohde dokonce i v případě dopravní obsluhy. Někde se jedná jen o několik málo ulic, jinde o celé městské čtvrti a mnohde pak o velkou část města, vyjma předměstí.
Každopádně všechna tato města mají jedno společné: do roku 2030 už nebude nikde na jejich území možný přístup jinak než elektromobily, případně hromadnou dopravou (také elektrickou).
Dalším z řady měst, do jejichž částí se již nikdo s autem na fosilní paliva nedostane, je nizozemský Haag. Týkat se to však bude všech vozidel, nejen osobních aut, ale i dodávek, nákladních aut nebo taxíků.
Haag chce zakázat také vjezd dodávek, taxíků a nákladních automobilů na fosilní paliva ve velké části města.
Pracuje se na vytvoření zóny s nulovými emisemi v centru města a podél pobřeží, kde budou do roku 2030 povolena pouze elektrická užitková vozidla.
Od 1. ledna 2025 bude v centru bezemisní zóna. Nové dodávky a nákladní automobily jezdící v této zóně pak musí být „čisté“ (elektrické).
Pro starší dodávky a nákladní automobily platí přechodné opatření do roku 2030. Od 1. ledna 2026 bude zóna s nulovými emisemi rozšířena na pobřeží. Zóna bude mnohem větší, než se původně předpokládalo.
Haag je jedním z 28 nizozemských měst, která od příštího roku zavedou zónu s nulovými emisemi. Amsterdam označil celou oblast v rámci silničního okruhu za ekologickou zónu a Rotterdam se chystá zakázat vjezd vozidel na fosilní paliva do většiny města.
Ekologickou zónou se stane také centrum Groningenu. Poslanec parlamentu Groningenu Ton van Kesteren (PVV) varuje, že výsledkem bude postupné zbídačování centra města.
Jen v Haagu je registrováno asi 23 000 dodávek a 1500 nákladních vozidel. Důsledky pro podnikatele a podniky budou dalekosáhlé.
Dojde také k vynucování pomocí kamer. Každý, kdo vjede do zóny se „zakázaným“ vozidlem, bude pokutován.
Richard de Mos z Hart voor Den Haag již oznámil, že jeho strana udělá vše, co je v jejích silách, aby tuto politiku zastavila.
„Mezitím kartelové strany D66, GroenLinks-PvdA, CDA, PvdD a Denk zavádí rozsáhlou ekologickou zónu, která bude vyhrazena výhradně pro elektrická vozidla, což bude mít závažné důsledky pro malé a střední podniky, možná bude mnoho bankrotů, protože ostatní firemní auta jsou zakázána,“ píše na X.
Haagský radní Ralf Sluijs dodává: „Chceme udělat město ‚zdravějším‘ tím, že zničíme těžce pracující podnikatele. Případ: operace proběhla úspěšně, pacient zemřel. Vítejte v Haagu.“
Na závěr připomínám, že také u nás se k podobnému programu přihlásila dvě „ambiciózní“ města: Praha a nové Město na Moravě.
Ks ví, ten ví. Linie Brusel – Haag je od nepaměti tou osou zla v Evropě.
Einstein:
„Lidska blbost a Universum je nekonecna, ale u toho Universa si nejsem jisty“