Opakovaně se ukazuje, že zejména hromadná doprava je za současných podmínek v elektrické podobě velmi neefektivní. A co víc, neobstojí už ani výmluva na „šetření klimatu“ díky vyřazení fosilních paliv.
V zimě se totiž v elektrických autobusech musí přitápět – a právě tehdy jsou využívána fosilní paliva.
Mnohaletou zkušenost mají s elektrickými autobusy ve Švédsku, kde se již několik měst nákupem elektrických autobusů pořádně „spálilo.“
Další švédské město nyní sčítá škody a s velkou pompou draze zakoupené elektrické autobusy zůstávají jen jako posila pro ty naftové, ale pouze výjimečně – a jen od jara do podzimu…
Investice města Luleå do elektrických autobusů se staly obrovským a nákladným fiaskem pro daňové poplatníky města.
57 milionů SEK (cca 140 mil. Kč) za pět nových elektrických autobusů. V roce 2018 se město Luleå rozhodlo investovat do nových „klimaticky inteligentních“ vozidel pro svou veřejnou dopravu Luleå lokaltrafik neboli LLT, jak je také známá.
Pět elektrických autobusů finského Linkkeru bylo nasazeno na lince 6, která prochází centrálními částmi města. Na každé koncové stanici byla vybudována nabíjecí stanice. Myšlenka byla taková, že autobusy se budou muset nabíjet jen několik minut, než se vydají na další cestu.
Brzy se však s novými autobusy objevily vážné problémy. Řidiči si stěžují, že na nich nelze nastavit volant, což znamená problém s pracovním prostředím.
Kromě toho se elektrobus zejména v zimních měsících rychle ochladí. Protože postrádá spalovací motor, postrádá také přebytečné teplo, které se běžně používá k udržení tepla řidičů a cestujících.
Proto je v každém elektrobusu instalováno speciální přídavné topení s dieselovým pohonem. V roce 2023 se pomocí těchto topení spotřebovalo něco málo přes 3,5 metru krychlového nafty jen na udržení tepla v teple elektrobusů.
To je dost nafty na to, aby mohli dojet turistickým autobusem ze švédského Luleå až do Itálie a zpět. A ti hned dvakrát.
Problémů s autobusy je nakonec tolik, že byly vyřazeny z provozu a ponechány v autobusovém depu LLT. Nyní se používají pouze v případě potřeby jako „pomocné autobusy.“
„Provozujeme je na jaře a na podzim, ale ve velmi omezené míře,“ říká vedoucí LLT Ulf Nordin.
Mimochodem, problémy nemají jen autobusy v Luleå. Výrobce Linkker ve Finsku má také velké finanční problémy. V únoru 2020 společnost požádala o reorganizaci. V srpnu 2023 společnost ukončila svou činnost a o pár měsíců později vyhlásila bankrot.
Linkker je od roku 2015 ve ztrátě a nadělal mnohamilionové dluhy.
Elektricke autobusy neemituji CO2 a kdyz stoji, jsou taky EKO.