Už nějakou dobu vše směřuje k tomu, že zejména cestování letadlem již brzy nebude možné bez digitálního ID. Létání se lze poměrně lehce vzdát, nicméně je jisté, že u létání povinnost předložit ID neskončí.
Postupně se bude digitální ID vyžadovat u dalších a dalších služeb, ale třeba i na úřadech. Bude velmi těžké se tedy zřízení ID vyhnout, přičemž jeho propojení s digitálním cestovním pasem, očkovacím průkazem, řidičákem a dalšími dokumenty bude povinné.
Vzhledem k tomu, že ID je také propojeno s biometrickými daty (otisk prstu, sken duhovky a sken obličeje), bude právě váš obličej či otisk prstu tím, co vám pomůže využít danou službu.
Každopádně pokud máte ve zvyku si občas vyrazit na nějakou tu leteckou dovolenou, může to být již brzy bez ID problém, neboť právě v této oblasti se má povinnost ID zavádět mezi prvními.
Studie proveditelnosti letů mezi Hongkongem a Tokiem prokázala interoperabilitu digitálních pověření, říká Mezinárodní asociace leteckých dopravců. Nyní je důležité zpřístupnit tento „efektivnější zážitek z cestování“ všem cestovatelům.
Digitální peněženky zúčastněných cestujících by měly pas, firemní ID kartu, ID kartu pro časté cestující obsahující letenky, žádosti o víza, cestovní doklady, online odbavení a digitální palubní vstupenky.
Podle portálu „úspěšná cesta“ zahrnovala kontrolu několika těchto důkazů a také živého biometrického snímku.
IATA a její partneři přezkoumali standardní cíl pro biometrické společnosti: bezproblémový průchod letištními procesy – včetně odevzdání zavazadel, kontroly a nástupu na palubu – pomocí biometrického ověřování bez nutnosti předkládat cestovní doklady.
Nick Careen, viceprezident IATA pro provoz a bezpečnost, byl podle Biometric Update optimistický :
„Bezproblémový, plně digitální zážitek z cestování poháněný digitální identitou a biometrií přešel od teorie k ověřené realitě. Výzvou nyní je zpřístupnit tento efektivnější zážitek z cestování všem cestovatelům. (…)
Se stávajícími standardy One-ID by na to průmysl mohl být v blízké budoucnosti připraven.“
Careen poukázal na program peněženky EU Digital Identity (EUDI) jako důkaz, že snahy vlád zavést digitální cestovní ID nabývají na síle. Nyní osvědčená interoperabilita stávajících biometrických systémů na letištích v Hongkongu a Tokiu ukazuje nezbytnou flexibilitu.
Podle IATA Digital Identity and Biometrics Guide se očekává, že se do roku 2041 zdvojnásobí celosvětová osobní doprava, vysvětluje Biometric Update. Biometrie bude hrát klíčovou roli při řešení těchto čísel.
Podle IATA musí průmysl zavést automatizaci, digitalizaci a efektivní, bezproblémové procesy, aby tento růst zvládl. Tento typ „digitalizované propustnosti“ bude nezbytný, pokud se letiště budoucnosti chtějí vyhnout zastavení terminálu.
Iniciativa One-ID je součástí této vize. IATA rozšířila své digitální ID pro zpracování cestujících z čistě letištní biometrie na přípravu na cestování i v rámci jedné země.
Prostřednictvím „bezkontaktního cestování“ a digitalizace mohli cestující dorazit na letiště připraveni k letu a poté se bezkontaktně pohybovat přes všechna letištní kontrolní stanoviště.
Koncept počítá i s principy maximální uživatelské kontroly nad svými daty a přenosu minima nutných dat pro transakce, píše Biometric Update. Použití biometrických údajů je (zatím) dobrovolné a lze jej kdykoli odvolat.
Otázka je, jak dlouho potrvá, než bude toto ID povinné. Bude to hned poté, co se úspěšně otestuje na dostatku pokusných subjektů?
Opět jako obvykle, plno krásných keců o nesporným výhodách pro lidi a ve skutečnosti digitální koncentrák.