Německo celý týden doslova paralyzovaly tisíce traktorů a kamionů, ke stávce se přidali i zaměstnanci vodní či železniční dopravy. Následovaly je i mnohé další profese, ale také lidé z měst, kde protesty probíhaly.
Stávka zemědělců byla bezprecedentní – jde o největší podobnou akci od roku 1989, nicméně v historii sjednoceného Německa žádnou podobnou akci nenajdete.
K Německu si ještě přineseme později více informací zhodnocením celé akce, která mimo jiné požaduje i odchod mizerné vlády, nicméně důležité je, že mezitím se do podobných akcích pustili i v dalších zemích.
Například dnes se konají velké demonstrace ve Vídni a Paříži. V případě té vídeňské jde zejména o podporu zemědělců, v Paříži je hlavním tématem odchod z EU, tedy FREXIT.
Zatímco uvedené akce se teprve chystají, v Rumunsku se mezitím rozhodli zemědělci a dopravci následovat příkladu Německa a vyrazili k blokádám silnic.
Velké protesty zemědělců a řidičů kamionů v Rumunsku v pátek vstoupily do třetího dne, kdy demonstranti prolomili policejní blokády v Bukurešti.
Napětí na příjezdových silnicích do Bukurešti eskalovalo, když demonstranti 12. ledna paralyzovali dopravu vlastními silničními blokádami.
Desítky kamionů zastavily dopravu, což způsobilo chaos na okružní dálnici hlavního města, zatímco v době psaní tohoto článku byly další na cestě do hlavního města.
Situace byla ministrem vnitra Cătălinem Predoiuem popsaná jako „odvíjející se s mírným napětím, ale v pořádku, klidně, pod kontrolou.“
Ministr zemědělství Florin-Ionuț Barbu řekl, že od protestujících zemědělců neobdržel žádnou zprávu: „V tuto chvíli na ministerstvo zemědělství nepřišel nikdo, žádný vyjednávací tým.“
Některé internetové zdroje tvrdily, že ministři zemědělství a dopravy vyslali své poradce, aby s demonstranty vyjednávali.
Protest, který začal 10. ledna, zahrnuje požadavky řidičů dopravy a zemědělců ohledně otázek, jako je kontrola toku ukrajinského obilí a zemědělského zboží.
Chtějí také upozornit na několik problémů, které podle nich poškozují zemědělství a dopravu, jako jsou neefektivní, zpožděné hraniční kontroly a daně řidičů kamionů. Chtějí také opatření na ochranu rumunského zemědělství před „zahraničními investory.“
Raketově rostoucí pojistné bylo také uváděno jako hlavní důvod.
Rumunský pojistný trh je v chaosu kvůli tomu, co některá média označují za protisoutěžní chování vlády. Zdá se, že dozorčí orgány Evropské unie nemají zájem tuto situaci řešit, což dále zvyšuje hněv protestujících.
To je ostatně problém ve všech evropských zemích, kde jsou u vesla probruselské vlády. Kroky, za které by se jakákoli konzervativní vláda dočkala od Bruselu spousty výhružek a pokut, bývají u těch, které se lísají k Bruselu, přehlíženy. Aktuálně je to patrné zejména u Polska.
Bukurešťská radnice obdržela žádost o konání protestů, ale úředníci ji považovali za neplatnou s odvoláním na nedostatek konkrétních informací.
„Podává ji fyzická osoba. Časový interval, počet lidí, kteří se chtějí zúčastnit, trasa, kterou chtějí jít, a organizace, které zastupují, nejsou specifikovány,“ uvedla radnice.
Demonstranti s desítkami traktorů a náklaďáků se nadále shromažďují u vjezdu do hlavního města v Afumați. Zástupce Alex Perțea uvedl: „Přeskupujeme se, abychom pokračovali v našem protestu.“
„Zatím nejsme příliš rozhodnuti o tom, jakým směrem se z tohoto místa vydat. Prozatím se přeskupujeme. Jsme v oblasti Afumați, hned u vchodu, na dálnici.“
Na bukurešťské radnici byla naplánována mimořádná schůzka, která má řešit situaci protestů, která je stále proměnlivá.
Vzhledem k tomu, že patová situace pokračuje, úřady zůstávají ve vysoké pohotovosti a snaží se najít křehkou rovnováhu mezi právem občanů na protest a nutností udržovat veřejný pořádek.
Ceaušescu bol zrúda, ale Iohannis /pôvodom Nemec/ a jeho banda probruselských a proamerických fanatikov sú ešte väčšie… áno, aj túto krajinu už dávnejšie okupovali americkí „ochrancovia“.